۱۳۹۱ مهر ۲۱, جمعه

تازه ترین گزارش مرکز آمار از قیمت مسکن در تهران



 مركز آمار ايران مي‌گويد: «ميانگين قيمت مسكن در شهر تهران طي بهار امسال مترمربعي دو ميليون و 500 هزار تومان بوده است.»

اما در گزارش ديگري كه توسط همين مركز اخيرا منتشر شده، قيمت متري 5/2 ميليوني در هيچ‌يك از مناطق 22گانه تهران طي فصل بهار ديده نمي‌شود!

در حقيقت طبق اعلام مركز آمار، خط‌تعادل قيمت مسكن در پايتخت به ازاي هر مترمربع بناي مسكوني 5/2 ميليون تومان است، اما به دليل اختلاف شديد بين ارزش ريالي مناطق (املاك) با يكديگر، متوسط قيمت آپارتمان‌ها در هر منطقه ارقام متفاوتي از نرخ ميانگين كل اين كلانشهر است.
ميانگين متري 5/2 ميليوني شامل واحدهاي نوساز و چندسال ساخت است به طوريكه درحال حاضر ميانگين قيمت واحدهاي نوساز در كل شهر تهران بالاي 5/3 ميليون تومان از سوي مشاوران‌املاك عنوان مي‌شود.

بيشترين قيمت مسكن در تهران متعلق به املاك منطقه يك است؛ طوري كه در اين منطقه در سه ماه اول امسال، مجموعه آپارتمان‌هاي نوساز و سالخورده با متوسط قيمت متري 5/4 ميليون تومان خريد و فروش شده است. هرچند قيمت نوسازها حداقل مترمربعي 6 ميليون تومان بوده است.

بعد از منطقه يك، منطقه سه گران‌قيمت‌ترين املاك مسكوني را در خود جا داده است با متوسط قيمت 4 ميليون و 100 هزار تومان. و بعد از آن منطقه دو در رتبه سوم گران‌‌قيمت‌ترين‌ها جا گرفته است.

از بين 22 منطقه در تهران، 6 منطقه (مناطق يك تا شش) بالاي خط تعادل قيمت مسكن هستند و مابقي در پايين اين خط قرار دارند.

نكته جالب ديگري كه در منحني قيمت مسكن در نقاط مختلف تهران قابل بررسي است اينكه در 10 منطقه پايتخت، سطح قيمت آپارتمان‌هاي مسكوني كاملا به يكديگر نزديك هستند و املاك (شامل واحدهاي نوساز و سالخورده و كلنگي) در اين مناطق با قيمتي معادل 5/1 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شوند.

البته اين مناطق عمدتا جزو مناطق فرسوده تهران به حساب مي‌آيند و طبيعي است به دليل قدمت بالاي آپارتمان‌هاي مسكوني در آنها، قيمت‌شان پايين باشد.

اين در حالي است كه در همين مناطق فرسوده، واحدهاي نوسازي‌شده در نوبت فروش با قيمت‌هاي بالاي 2 تا 5/2 ميليون تومان به بازار خريد عرضه مي‌شود.

در حال حاضر براساس تحقيقات ميداني انجام گرفته از فايل‌هاي در نوبت فروش در بنگاه‌هاي املاك، در منطقه يك آپارتمان‌هاي نوساز با قيمت بالاي 6 ميليون تومان، در منطقه دو بالاي 5/5 ميليون تومان و به طور متوسط 7 ميليون تومان، در منطقه 3 بالاي 4 ميليون تومان، منطقه 4 و 5 بالاي 5/3 ميليون تومان و در مناطق مركزي بالاي 3 ميليون تومان مبادله مي‌شود.

به اين ترتيب در هر منطقه فاصله قيمت‌ها (آپارتمان‌هاي نوساز) حدود نيم‌ميليون تومان با مناطق بالاتر و پايين‌تر خود متفاوت است.در بازار مسكن شهر تهران، يك ماجراي جالب توجه ديگر هم وجود دارد: در مناطق شمالي شهر فاصله بين قيمت واحدهاي نوساز و واحدهاي چندسال ساخت زياد نيست اما اين فاصله با حركت از شمال پايتخت به سمت جنوب افزايش پيدا مي‌كند.

در بهار امسال گرانترين آپارتمان معامله‌شده در تهران، مربوط به منطقه دو بوده كه با قيمت مترمربعي 12 ميليون و 666 هزار تومان فروخته شد.


آپارتمان متري 300 هزار توماني؟
بنگاه‌هاي املاك در شهر تهران در گزارشي كه درباره عملكرد معاملات فصل بهار به سامانه رهگيري و مركز آمار ارايه كرده‌اند، اعلام كرده‌اند: در اين مدت – سه ماه اول امسال- آپارتمان‌هايي با قيمت‌هاي متري 300 هزار تومان و 400 هزار تومان هم خريد و فروش شده است!

به عنوان مثال مشاوران‌املاك منطقه يك مدعي شده‌اند در بهار امسال ارزانترين واحدمسكوني فروخته‌شده مترمربعي 500 هزار تومان قيمت داشته است.

در منطقه دو و سه نيز قيمت ارزانترين واحدهاي مسكوني فروخته شده نيم‌ميليون تومان به ازاي هر مترمربع عنوان شده است. همچنين در مناطق جنوبي شهر كمترين قيمت متري 200 هزار تومان بوده است. قبول چنين قيمت‌هايي آن هم در شرايط امروز بازار سخت و شايد هم غيرممكن است. اما مي‌توان حدس زد اين قيمت‌ها چگونه وارد مبايعه‌نامه‌ها مي‌شوند!

معمولا در معاملاتي كه خريدار و فروشنده ملك با يكديگر فاميل هستند و براي انتقال مالكيت واحدمسكوني نياز دارند نوعي قرارداد صوري صرفا براي معرفي به محضر و صدور سند، امضاء كنند، در بنگاه‌هاي املاك قيمت پايين‌ و غيرواقعي براي ملك‌شان اعلام مي‌كنند تا مجبور به پرداخت حق‌كميسيون سنگين نشوند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر