۱۳۹۱ آبان ۹, سه‌شنبه

دریافت تسویه حساب محضری از كارگران نیرو محركه پیش از اتمام قرارداد



در کارخانه ماشین سازی نیرو محرکه طی یک اقدام غیر قانونی پیش از پایان قرارداد از تعدادی از كارگران برگه تسویه حساب محضری گرفته می‌شود.
دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین با ارائه تعدادی از این اسناد محضری  گفته است: کارفرمای این کارخانه قبل از پایان قرارداد و حتی در هنگام استخدام، تعدادی از کارگران خود را به یکی از دفا‌تر ثبت برده و از آنان تعهدات محضری مبنی بر اینکه در هنگام پایان قرار داد آنان هیچ حقوقی از این کارخانه طلب ندارند گرفته است.

طبق این تعهدنامه محضری ، کلیه حقوق قانونی متعلقه و مزایای رفاهی این کارگران از قبیل کمک هزینه و حق مسکن، حق خوار و بار، حق عائله‌مندی، سهم پاداش، اضافه کاری، مطالبات مربوط به مرخصی‌های ذخیره شده و مرخصی‌های استفاده نشده، مزایای پایان کار، حق سنوات مدت مذکور و عیدی‌های هر ساله، حق بیمه تامین اجتماعی سهم کارگر و کارفرما و کلیه مطالبات نقدی و غیر نقدی از آغاز خدمت تا زمان تنظیم سند بطور کامل به کارگر پرداخت شده و کارگر حق هیچگونه شکایت و ادعا درباره حقوق و مزایای خود را در قبال کارفرما ندارد.
این فعال كارگری در قزوین خواستار افزایش نظارت بازرسان کار بر کارگاها شد و اضافه کرد: دریافت تعهد محضری از کارگران قبل از تسویه حساب غیر قانونی است و این اقدام اجحاف در حق کارگران است.
كریمی تاکید کرد: مراجع و دفا‌تر اسناد رسمی که تن به اقدام این کارفرمایان می‌دهند نیز خلاف قانون عمل می‌كنند و باید توسط مراجع مربوطه این تخلف پی‌گیری شود.
دبیر خانه کارگر قزوین در پایان گفت: اگر کارگری بنا به خواسته کارفرمای خود تعهد محضری بدهد بعد از این تعهد طبق قانون و مدرکی که به کارفرما ارئه داده است امکان اینکه بتواند حقوق قانونی خود را مطالبه كند از بین می‌رود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر