۱۳۹۱ مهر ۲۳, یکشنبه

وقفه طولانی در خرید تضمینی برگ سبز چای



رئیس اتحادیه چایکاران کشور با انتقاد از وقفه طولانی در خرید تضمینی برگ سبز چای گفت: در دو سال اخیر که سازمان چای متولی خرید تضمینی چای از کشاورزان شده است، خرید تضمینی بسیار نامنظم پیش می‌رود.
ایرج هوسمی گفت: تا سال 79 خرید برگ سبز چای به عهده اداره کل چای از توابع وزارت بازرگانی صورت می گرفت که در این مدت روند خرید چای از کشاورزان مناسب بود.
وی افزود: در راستای ایجاد کیفیت برگ سبز چای این وظیفه از سال79 به وزارت جهاد کشاورزی محول شد و کلیات مسائل کشاورزی را در اختیار این وزارتخانه قرار گرفت.
هوسمی با انتقاد از خریدبرگ سبز چای توسط کارخانجات گفت: در این مدت کارخانجات به دلیل عدم اعتبار کافی از خرید برگ سبز چای از چایکاران خودداری کرده است.
رئیس اتحادیه چایکاران کشور در توضیح مطلب فوق افزود: بعد از مدتی كه چای كشاورزان کیفیت خود را از دست داد سپس کارخانجات با کمترین قیمت اقدام به خرید برگ سبز چای از کشاورزان کردند و چایکاران نیز مجبور بودند به هر قیمتی چای خود را در اختیار آن ها قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، در سال 83 دولت مکلف شد تسهیلات بلاعوض معادل 700 هزار تومان و 800 هزار تومان در قالب بازپرداخت 5 ساله و 400 هزار تومان نیز تسهیلات در گردش را در اختیار چایكاران قرار دهد اما هیچ یک از اعتبارات مذکور به کشاورز و چایکار ارائه نشده است.
وی ادامه داد: سپس از سال 84 وظیفه خرید برگ سبز چای از وزارت کشاورزی به تعاون روستایی محول شد و در این مقطع نیز خرید برگ سبز چای به نتیجه مطلوب نرسید.
هوسمی با اشاره به اینکه در حال حاضر 120 هزار تن چای انبار شده است، گفت: بعد از تعاون روستایی سازمان چای کشور در سال 90 مجددا متولی خرید چای از کشاورزان شد و این امیدواری به وجود آمد تا دوران طلایی خرید برگ سبز چای درسال 79 که توسط وزارت بازرگانی وقت صورت می گرفت به کار خود ادامه دهد اما این موضوع تکرار نشد.
رئیس اتحادیه چایکاران با بیان اینکه بهای خرید برگ سبز چای تا تیرماه سال گذشته پرداخت شده است گفت: از تیرماه سال 90 تا اردیبهشت ماه امسال بهای خرید برگ سبز چای توسط سازمان چای به کشاورزان پرداخت نشده است که به کشاورزان در این مدت لطمه زیادی وارد شده است.
وی گفت: تنها 7 روز به پایان فصل بهره برداری از زمین های کشاورزی چایکاران باقی مانده است اما هنوز بهای خرید برگ سبز چای انجام نشده است.
هوسمی ادامه داد: هزینه کود، هرس و سایر هزینه ها نیز توسط کشاورزان به سختی تامین می شود و کود شیمیایی نیز در اختیار کشاورزان قرار نگرفته است.
رئیس اتحادیه چایکاران در پایان درباره میزان خرید برگ سبز چای توسط دولت گفت: درحال حاضر چای درجه دو در هر کیلوگرم 390 تومان و هر کیلوگرم چای درجه یک با قیمت 700 تومان از کشاورز خریداری می شود که این قیمت حتی با هزینه کشاورزان تناسب ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر