۱۳۹۱ آبان ۹, سه‌شنبه

طرح بررسی افزايش سن بازنشستگي



در ادامه اجرای طرحهای نولیبرالی در ایران، سازمان تامین اجتماعی و کارفرمایان، در حال بررسی طرح افزایش سن بازنشستگی هستند. این به اصطلاح بازنگري در قانون تامين اجتماعي و بررسي مواردي مانند افزايش سن بازنشستگان با حضور شركاي اجتماعي متشكل از نمايندگان كارفرمايان، دولت‌، مستمري‌بگيران و كارگران انجام مي‌شود. 
مديركل فني درآمد سازمان تامين اجتماعي اخیرا گفته است : براساس قانون برنامه پنجم توسعه سازمان تامين اجتماعي مكلف به بازنگري در قانون قبلي تامين اجتماعي مصوب سال 54، شده است كه يكي از اين مفاد بازنگري در سن بازنشستگي است.
وي به افزايش سن اميد به زندگي در ايران اشاره كرد و افزود: يكي از تاثيرگذارترين موارد در تعيين سن بازنشستگي سن اميد به زندگي است و آمار سال 91 نيز نشان مي‌دهد كه سن اميد به زندگي 20 سال افزايش يافته است و بر همين‌اساس سن بازنشستگي نيز افزايش پيدا خواهد كرد كه در تمام كشورهاي دنيا اين‌گونه است.
مديركل فني و درآمد سازمان تامين اجتماعي در مورد سن‌بازنشستگي مردان نيز افزود: اكنون مردان با سه نوع سن و سابقه بازنشسته مي‌شوند، به طوري كه در نوع اول با داشتن 35 سال سابقه بدون شرط سني، دوم 50 سال سن و 30 سال سابقه با حقوق كامل و نوع سوم داشتن 60 سال سن و 20 سال سابقه كه براساس ميزان سابقه حقوق دريافت مي‌كنند.
به گفته زدا، زنان نيز با همان سه شرط عنوان شده و در هركدام پنج سال كمتر بازنشسته مي‌شوند. البته در مورد زنان يك استثنا نيز وجود دارد و آن اين است كه زنان با 42 سال سن و 20 سال سابقه در بيمه‌هاي اجباري بازنشسته مي‌شوند.
وي افزود: در مشاغل سخت و زيان‌آور نيز دارا بودن سابقه‌كار 20 سال متوالي و 25 سال متناوب بدون شرط سني براي بازنشستگي زنان و مردان كافي است.
زدا با اشاره به اين كه قراردادهاي قبلي بيمه‌شدگان تغييري نخواهد كرد، تصريح كرد: در صورت تصويب افزايش سن بازنشستگان، قرارداد افراد مخدوش نخواهد شد و نبايد آسيبي ببيند. اين موضوع در مورد قراردادهاي جديد اعمال مي‌شود.
ب

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر