۱۳۹۱ مهر ۲۶, چهارشنبه

سرگردانی 400 هزار نفر و بی تفاوتی وزارت کار و صندوق تامین اجتماعی



با کم توجهی وزارت کار و رفاه تعاون و سازمان تامین اجتماعی، سرنوشت 80هزار عضو صندوق بازنشستگی فولاد و 400 هزار نفر از خانواده های آنان در ابهام قرار دارد.
صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد که با کمبود منابع مالی در بحران به سر می برد، بعد از عدم رسیدگی کامل وزارت اقتصاد و عدم پذیرش سازمان تامین اجتماعی، در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و قادر به ایفای تعهدات خود نمی باشد.
این صندوق بعد از خصوصی سازی چندین شرکت بزرگ چون فولاد مبارکه و خوزستان، گل گهر و چادرملو و ایجاد ابهام در نحوه پرداخت مستمری بازنشستگان این صنعت، طی یکی دو سال اخیر دچار بحران بوده و مستمری کارکنان آن با تاخیر روبرو بوده است.
قبلا هم دبیر کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور صندوق فولادگفته بود که وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی به دلیل بخشی‌نگری و شتاب بدون مطالعه در واگذاری‌های اصل ۴۴، واحدهای فولادی را به بخش خصوصی واگذار کرد، اما هیچ‌گونه فکری در خصوص وضعیت ۸۰هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر و ۴۰۰هزار خانواده آنها نکرده و تکلیف کسورات پرداخت‌شده به دولت هیچ‌گاه مشخص نشده است.
با این حساب یکی دو سال است که حقوق بازنشستگان فولاد با تاخیر پرداخت میشه و این تاخیر باعث رنجش بازنشتگان و تجمعات گاه و بیگاه آنان شده است.

نیمه اردیبهشت ماه امسال رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان زغالسنگ استان کرمان بیان داشت: دولت موظف شده حداکثر تا شش ماه آینده و پس از ابلاغ  این قانون از سوی مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های امور اقتصاد و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تعیین وضعیت صندوق بازنشستگی صنعت فولاد و تعیین تکلیف مطالبات، بدهی ها و تعهدات قانونی آن اقدام نماید.
اما دو هفته بعد، احتمالا بعد از ایراد شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بندی از لایحه بودجه مقرر کردند صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت فولاد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل شده و وزارت صنعت نیز متعهد شد با واگذاری اموال خود بدهی ها و کسری های این صندوق را تامین کند.
اما ظاهرا همچنان این ابهام و مشکل ادامه دارد و بازنشستگان صنعت فولاد همچنان از تاخیر در دریافت مطالبات خود که بخش زیادی از  آن ناشی از ناهماهنگی است، رنج می برند.


در زیر نامه ای مربوط به سال گذشته که جهت اطلاع بازنشستگان از نحوه بروز این مشکل روی تابلو اعلانات کانون بازنشستگان نصب شده، مشاهده می کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر