۱۳۹۱ آبان ۶, شنبه

ضایعات 30 درصدی برداشت سیب

رئیس اتحادیه باغداران کشور با انتقاد از عملکرد دولت در اعمال سیاست‌های نادرست در بخش کشاورزی، گفت: از ابتدای زمان برداشت سیب تاکنون بیش از 30 درصد ضایعات داشته‌ایم درحالی که نباید این اتفاق می‌افتاد.    
مجتبی شادلو در گفتگو با مهر درخصوص درخصوص میزان تولید سیب درختی در سال جاری اظهارداشت: درحال حاضر بیش از 3 میلیون و 500 هزارتن سیب درختی توسط باغداران تولید شده است.
وی اضافه کرد: البته امروزهمه به این میزان افزایش تولید سیب درختی در کشور افتخار می کنند درحالی که این مسئله آینده وخیمی به دنبال خواهد داشت به طوری‌که تولیدکنندگان دچار چالش شدیدی خواهند شد.
عضو مجمع ملی خبرگان بخش کشاورزی دررابطه با قیمت سیب درختی گفت: سال گذشته قیمت هرکیلوگرم سیب درختی درب باغ در حدود 1000 تومان بود درحالیکه امسال هرکیلوگرم از این میوه با وجوداینکه هزینه ها دو برابر شده است درحدود 700 تومان است و بجای اینکه حداقل 30 درصد افزایش قیمت داشته باشیم شاهد کاهش 30 درصدی قیمت این محصول بوده ایم.
به گفته وی، سیب درختی درحال حاضر در مراکز عمده فروشی با قیمت هرکیلوگرم 1200 تومان عرضه می شود. رئیس اتحادیه باغداران کشور تصریح کرد: از ابتدای زمان برداشت سیب تاکنون بیش از 30 درصد ضایعات داشته ایم درحالیکه نباید این اتفاق می افتاد. به گفته شادلو هم اکنون فقط هزینه جمع آوری هرکیلوگرم سیب درختی بیش از 500 تومان است.
وی درادامه درباره صادرات این محصول باغی نیز گفت: باید برای صادرات بیش از یک میلیون سیب درختی شرایط مساعدی فراهم شود. شادلو با بیان اینکه امسال تولید بسیار خوبی در زمینه سیب درختی داشته‌ایم، درعین حال گفت: اما متاسفانه تمهیدات لازم برای صادرات این محصول از سوی دولت اندیشیده نشده است.
وی با اشاره به اینکه واردات بی‌رویه، عدم پایداری قیمت و نگاه مقطعی و سیاسی به تولید از جمله مهمترین مشکلات تولید محصولات باغی در کشور است، گفت: دولت باید با سیاستگذاری‌های مناسب از این بخش حمایت کند نه اینکه با اعمال سیاستهای نادرست در سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی به این بخش از تولیدات کشور آسیب وارد کند.

۱ نظر: