۱۳۹۱ دی ۶, چهارشنبه

تجمع اعتراضی کارگران صنایع فلزی مقابل استانداری تهران‎


حدود ۱۸۰ کارگر کارخانجات صنایع فلزی شماره ۱ و ۲ از ساعت ۱۰ صبح روز گذشته در اعتراض به عدم پرداخت سنوات خود و بی‌توجهی مسئولین استانداری تهران به وعده‌‌هایشان در مقابل این استانداری دست به تجمع اعتراضی زدند.
به گزارش تارنمای اتحادیه آزاد کارگران ایران، در آخرین تجمع اعتراضی این کارگران که روز ۲۳ آبانماه در مقابل معاونت استانداری تهران برگزار شد مسئولین استانداری به آنان وعده دادند حداکثر ظرف مدت یک ماه مالکین را وادار به پرداخت سنوات کارگران خواهند کرد و چنانچه اینکار انجام نشود خود استانداری راسا از محل تسهیلات استانداری سنوات کارگران را پرداخت خوهد نمود. اما پس از گذشت بیش از چهل روز از این وعده‌ها و پیگیری نماینده‌های کارگران در این مدت، خبری از تحقق وعده‌های داده شده از سوی استانداری نشد. به همین دلیل این کارگران روز گذشته با برگزاری مجمعی در محل کارخانه و شنیدن گزارش نماینده‌های خود تصمیم به تجمع امروز در مقابل استانداری تهران گرفتند.
کارگران در این تجمع پلاکارد بزرگی را در دست داشتند که در آن نوشته بودند: ما کارگران بازنشسته صنایع فلزی بیش از سه سال است سنوات خود را دریافت نکرده‌ایم. پس از گذشت یک ساعت از این تجمع، مسئولین استانداری کارگران معترض را به داخل استانداری هدایت کردند و از آنان خواستند نماینده‌هایی جهت مذاکره انتخاب کنند اما کارگران اعلام کردند ما حاضر به هیچ مذاکره‌ای نیستیم و شخص استاندار باید پاسخگوی ما باشد.
بدنبال این وضعیت و از آنجا که استاندار تهران در محل نبود معاونت بازرسی استانداری از کارگران خواست تا بروند و از مالک شکایت کنند. وی در حالی این توصیه را به کارگران کرد که طی یک ماه گذشته هر گونه شکایات از کارفرمای صنایع فلزی و مصادره اموال وی در مراجع قضایی ممنوع شده است و شکایتهای سال های گذشته این کارگران نیز به جایی نرسیده است و از سوی دیگر مسئولین استانداری بدنبال تجمع این کارگران در روز ۲۳ آبان ماه گذشته به آنان قول دادند ظرف مدت یکماه سنوات همه آنان را پرداخت پرداخت خواهند کرد.
به همین دلیل کارگران تجمع کننده از اظهارات معاونت بازرسی استانداری تهران بشدت خشمگین شدند بطوریکه برخی از کارگران با نشان دادن دست و پاهای معیوب شده خود فریاد اعتراضشان را بلند کردند و مامورین امنیتی استانداری در اقدامی تحریک آمیز تلاش کردند برخی از آنان را از جمع کارگران جدا کنند که با عکس العمل شدید کارگران موفق به اینکار نشدند.
در ادامه این تجمع و کشمکش میان مسئولین استانداری و کارگران، معاونت بازرسی استانداری تهران از کارگران خواست تا فردا دست به تجمعی نزنند و نماینده‌های خود را جهت رسیدگی به خواست‌هایشان به استانداری بفرستند اما کارگران با پایان دادن به تجمع خود در ساعت ۳۰/۱۲ ظهر اعلام کردند ما فردا با تجمع در محل کارخانه منتظر پاسخ عملی به خواست‌هایمان خواهیم شد و چنانچه مانند همیشه وعده‌های توخالی داده شود به سمت استانداری حرکت خواهیم کرد.
بنا بر اظهار کارگران تجمع کننده، کل مطالبات آنان دو میلیارد و دویست میلیون تومان است و استانداری تهران در حالی آنان را برای پرداخت این مبلغ سر می‌دواند که طی یک ماه گذشته از سویی هر گونه شکایت و ضبط اموال کارفرما در مراجع قضایی ممنوع شده است و از سوی دیگر بنا بر اذعان خود مسئولین استانداری ۱۰۰ میلیارد تومان دارایی نقدی سهامداران عمده کارخانه‌های صنایع فلزی شماره ۱ و ۲ بلوکه شده است اما علیرغم تمام این‌ها و محرز شدن انواع کلاهبرداریهای کارفرما از کارگران بازنشسته، آنان همچنان و بناچار برای پیگیری دریافت سنوات خود اسیر هستند.
بنا بر گفته این کارگران، کارفرمای این دو کارخانه طی سالهای گذشته بطور مداوم اقدام به کلاهبرداریهای متعدد از آنان کرده است. بطوریکه وی در یک دزدی آشکار از کارگران بازنشسته با بهانه پرداخت سنوات آنان، این کارگران را به بانک سرمایه جهت دریافت وام معرفی کرده بود تا آنان وام را به نام خود دریافت کنند و اقساطش را کارفرما به بانک پرداخت کند. اما کارفرما علیرغم اینکه وام به نام کارگران بوده است و بانک از کارگران سفته دریافت کرده بود این وام را یکجا خود برداشته و هیچ قسطی نیز به بانک پرداخت نکرده است. به این ترتیب وی در یک کلاهبرداری آشکار از کارگران بازنشسته نه تنها سنوات آنان را پرداخت نکرده بلکه آنان را وادار به دریافت و باز پرداخت وامی کرده است که خود همه را برداشت کرده است.
لازم به یادآوری است بدنبال تجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته کارخانه‌های صنایع فلزی شماره ۱ و ۲ یکی از خواستهای آنان عودت سفته‌هایشان از بانکهای شهر و سرمایه بوده است که در حال حاضر بانک سرمایه مجبور به عودت این سفته‌ها شده است اما بانک «شهر» هنوز سفته‌های این کارگران را پس نداده است.
بنا بر این گزارش حدود ششصد کارگر شاغل کارخانه‌های صنایع فلزی شماره ۱ و ۲ نیز مدت دو ماه است دستمزدهای خود را دریافت نکرده‌اند. در حال حاضر و بدنبال تجمعات اعتراضی کارگران شاغل این کارخانه‌ها از مهر ماه سال جاری به این سو مدیریت دولتی در آن‌ها مستقر شده است با اینحال تغییری در وضعیت پرداخت بموقع دستمزدهای کارگران ایجاد نشده است و در طول دو ماه گذشته در دو مرحله و در هر مرحله فقط یکصد هزارتومان به ششصد کارگر شاغل در این کارخانه‌ها پرداخت شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر