۱۳۹۱ آذر ۱۲, یکشنبه

گزارشی کوتاه از اخراج و بیکاری کارگران



بیکار شدن و اخراج از کار، حقوق معوقه و اعتصابات کارگری رئوس رخدادهای مهم جامعه کارگری در هفته گذشته بود. بیکار شدن بیش از سه هزار کارگر در شهرک صنعتی پرند در طول امسال تنها یکی از خبرهای ناگورای بود که در این هفته نشر پیدا کرده است.
در هفته های گذشته روح الله بیگی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از تعطیلی میانگین ۶۰ تا ۷۰ درصد کارخانه های کشور خبر داده بود. مرتضی تمدن استاندار تهران نیز در عکس العمل به اخبار جامعه کارگری گفته بود: “آنها که می‌گویند واحدهای صنعتی تعطیل شده است، مرض دارند!”
در دعوا و نزاع میان باندهای قدرت در حاکمیت این سفره کارگران است که روز به روز تنگ تر می شود و جامعه کارگری اولین قربانی ورشکستگی تولید ملی است. شاید به زعم کارگزاران دولت در سال “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” نباید تعطیلی واحدهای تولیدی را خبر رسانی کرد تا مباد مرض و بیماری سیاست های ضدتولیدی یکه سالاران حاکم برملا شود. ادامه این روند کشور را دچار بحران های شدیدی می کند که می تواند موجب تهدید استقلال میهن شود.
اخراج و بیکاری کارگران
کرج ۲۶۴ نفر از کارگران کارخانه لطیف گستر دیبا بیکار شدند. در گذشته تعداد کارگران این کارخانه ۳۳۰ نفر بوده است که هم اکنون به ۶۶ نفر رسیده است. این کارخانه ‌در ماه تنها ۱۰ روز فعال است و هم اکنون کارگرانش ۶ ماه است که حقوق نگرفته‌اند. این کارخانه به کشورهای مختلفی از جمله افغانستان، عراق و دیگر کشور‌ها صادرات داشته‌ است ولی هم اکنون صادراتش به صفر رسیده است.
رباط کریم از ۷۰۰۰ هزار کارگر که سال گذشته در شهرک صنعتی پرند کار می‌کردند، تنها ۳۸۸۰ کارگر باقی مانده‌اند و مابقی در طول یک امسال بیکار شدند. برخی کارخانه های این شهرک صنعتی تنها با ۲۰ درصد توان واقعی خود فعالیت می‌کنند و واحدهای تولیدی این شهرک بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کارگران خود را تعدیل کرده‌اند.
قزوین کارفرمای کارخانه هلی فلکس ایران در یک اقدام ناگهانی اطلاعیه‌ی انحلال کارخانه را در سردر نگهبانی چسبانده و با معرفی فردی به عنوان مدیر تسویه حساب کارگران، از ورود ۱۲ کارگر رسمی این کارخانه که در شرف بازنشستگی هستند ممانعت به عمل آورده و از آنان خواسته است برای تسویه حساب خود اقدام کنند. چهار نفر از ۱۲ کارگر رسمی این کارخانه سه ماه دیگر بازنشسته خواهند شد و مابقی تا یکسال آینده در شرف بازنشسته شدن قرار دارند که متاسفانه با این اقدام کارفرما، کارگران برای بازنشستگی دچار مشکل خواهند شد.
سنندج تعداد ۳۲ کارگر قطعهٔ ۲ پروژه راه آهن همدان – سنندج بیکار شدند. ۱۱ نفر از کارگران اخراجی اهل سنندج، ۱۵ نفر اهل دهگلان و ۷ نفر اهل قروه می‌باشند. کارگران این پروژه روزانه بیش از ۱۲ ساعت کار (۷صبح الی ۶ بعدازظهر) را متحمل می‌شوند و مجبور به انجام اضافه کاری اجباری هستند؛ در صورتی که از ۱۲۰ ساعت اضافه کاری ماهانه تنها حقوق ۳۰ ساعت از آن را دریافت می‌کنند. گفتنی است که کارفرما چندی پیش کارگران بومی را به ۲ ماه مرخصی بدون حقوق اجباری فرستاده بود که اعتراض کارگران را در بر داشت. آنان به ادارهٔ کار شهرستان دهگلان مراجعه کردند؛ اما این اداره به آنان اعلام کرد که چون پیمانکار پروژه یکی از ارگان‌های مهم دولتی است، کاری از ادارهٔ کار ساخته نیست. قرارگاه خاتم سیدالشهدا کارفرمای این پروژه است.
اعتصابات کارگری
ساوه ۲۴۰۰ کارگر کارخانه پروفیل ساوه و نورد لوله صفا در اعتراض به شش ماه حقوق معوقه از روز یکشنبه ۵ آذر در اعتصاب به سر می برند. این دو کارخانه در شهرستان ساوه متعلق به یک کارفرماست و ۲۴۰۰ کارگر این کارخانه ها شش ماه است دستمزدهای خود را دریافت نکرده اند. روز سه شنبه تعدادی از مسئولین فرمانداری، نیروی انتظامی و اداره کار شهرستان ساوه به میان کارگران اعتصابی در کارخانه لوله صفا آمدند و به کارگران اظهار داشتند از آنجا که یکماه از دستمزد معوقه شما به حسابهایتان واریز شده است می باید به اعتصاب پایان دهید و بر سرکارهایتان باز گردید. اما کارگران بطور متحدانه ای اعلام کردند ما نه یک ماه بلکه شش ماه دستمزد معوقه داریم و تا دریافت همه دستمزدهای خود بر سرکارهایمان باز نخواهیم گشت.
حقوق های معوقه کارگران
خلیج فارس دستمزد بیش از ۱۵۰۰ کارگر دریایی شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت ملی نفتکش و شرکت کیش راه آبی که باید حقوق خود را به دلار دریافت کنند پرداخت نشده است. هنگامی که پرسنل این شرکت‌ها برای دریافت حقوق خود مراجعه می‌کنند به آن‌ها گفته می‌شود که چون دلار نداریم حقوق شما را به ریال و مطابق نرخ بانک مرکزی (هر دلار ۱۲۵۰۰ ریال) پرداخت می‌کنیم اما پرسنل از دریافت آن سر باز زده و به این موضوع اعتراض می‌کنند. بعد از اعتراض کارگران، به آن‌ها پیشنهاد شده است تا حقوق خود را به ریال و با نرخ دلاری ۲۲۵۰۰ ریال دریافت کنند که باز هم کارگران درخواست مذکور را قبول نکرده و بر خواستهٔ به حق خود مبنی بر دریافت دستمزدشان به دلار مصر هستند.
گیلان بیش از ۶۰ درصد از مطالبات چای کاران از دولت هنوز پرداخت نشده است. مطالبات چایکاران بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان است که مقرر شده بود در دو مرحله پرداخت شود اما این امر تا کنون محقق نشده است. حدود ۶۵ هزار خانوار چای کار در شمال ایران وجود دارد که امروزه این اشتغال به خطر افتاده است. ۶۰ درصد نیاز مصرفی کشور در گذشته از چای داخلی تامین می‌شد ولی متاسفانه هم اکنون ۵۰ درصد از باغات چای در گیلان بعلت مشکلات مالی و نداشتن امکانات و همچنین مرقوم به صرفه نبودن به تغییر کاربری اراضی روی آورده‌اند.
اصفهان حقوق بیش از ۳۰ هزار بازنشسته ذوب آهن اصفهان به مدت ۴ ماه است که به تعویق افتاده است. به فاصله کمتر از دو ماه از اعتراض و تجمع قبلی بازنشستگان ذوب آهن اصفهان در برابر کانون صنفی شان، بازنشستگان دوباره مجبور شدند در اعتراض به عدم پرداخت حقو ق شان تجمع کنند. تجمع هفته گذشته در حالی برگزرا شد که استاندار اصفهان و حتی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و صندوق بازنشستگی فولاد کشور خبر از حل دائمی این مشکل داده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر