۱۳۹۱ آذر ۱۵, چهارشنبه

پنج تجمع اعتراضی کارگران در یک روز در شهرهای مختلف

روز گذشته در شهرهای مختلف کشور پنج تجمع در اعتراض به بی قانونی های در حوزه کار و معیشت مردم صورت گرفته است. قرار بود پول نفت به سر سفره مردم آورده شود ولی گویا هیچ نشانی از پول نفت نیست بکله سفره بی نان مردم نیز در حال به آتش کشیده شدن است. ماه ها عدم دریافت حقوق کارگران را مجبور کرده است که با خانواده هایشان در تجمعات اعتراضی شرکت کنند. مسئولین کشور و حاکمین چشم خود را بر همه این نابسامانی ها بسته اند و به زعم رهبری “کشور در شرایط پیشرفت مطلوب قرار دارد.”
کارگران نساجی مازندران در اعتراض به ۲۷ ماه عدم دریافت حقوق مقابل مجلس تجمع کردند. این دومین روز متوالی است که این کارگران مازندرانی به تهران آمده اند و در مقابل مجلس تجمع کردند.
در اهواز نیز کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز در اعتراض به تعویق حقوق ۲۲ ماه گذشته خود و همچنین محرومیت از خدمات رایگان درمانی مقابل استانداری خوزستان تجمع کرده بودند. این سومین روز متوالی تجمع این کارگران معترض بود که روز گذشته به همراه خانواده‌هایشان به مقابل استانداری خوزستان آمده بودند.
در سیرجان کارگران شرکت نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن سیرجان (تراورس)، به علامت اعتراض به وضعیت حقوق، مزایا و عدم پرداخت بیمه که از چند روز پیش تا کنون در اعتصاب به سر می برند. به گزارش خبرگزرای مهر این کارگران صبح روز سه شنبه مقابل راه آهن سیرجان تجمع کردند.
در استان خراسان رضوی کارگران یکی از شرکت‌های خصوصی شده راه‌ آهن در اعتراض به نامعلوم بودن وضعیت استخدامی شان و قطع شدن حقوق و مزایا برای چندمین بار دست به تجمع اعتراضی زدند.
یکی از کارگران معترض حاضر در تجمع به خبرنگار ایسنا گفت: در سال ۸۱ اداره خط که یکی از ادارات راه‌ آهن است به یک شرکت خصوصی به نام تراور واگذار شد، آن زمان به این افراد گفته شد شما مامور یک شرکت نیمه دولتی شده‌اید و تا سال ۸۹ این افراد مانند سایر افراد راه‌آهن حقوق و مزایای خود را به موقع دریافت می‌کردند و هیچ مشکلی نیز وجود نداشت. در سال ۸۹ سازمان خصوصی‌سازی طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اعلام کرد که شرکت تراور را به یک شرکت خصوصی در فرابورس واگذار کردیم و به دلیل آن‌که در فرابورس متقاضی خریدی وجود نداشت به مزایده گذاشته شد و این شرکت در ‌‌نهایت به شرکت گروه امیر منصور آریا واگذار شد.
همزمان کارکنان این شرکت به راه‌آهن گوشزد کردند که حالا که کلا این شرکت به یک شرکت خصوصی واگذار شده است دوباره نیروهای آن را به راه‌آهن برگردانید، اما راه‌آهن کشور اعلام کرد شما طبق دستور سازمان خصوصی‌سازی به شرکت گروه امیرمنصور آریا واگذار شده‌اید که متاسفانه این شرکت‌‌ همان شرکت اصلی در پرونده اختلاس بزرگ سه هزار میلیاردی کشور بود.
امروز به دلیل نداشتن متولی کم‌کم تمام مزایا قطع شده است و هرگونه مزایا از قبیل پاداش، حق ماموریت، اضافه کاری، سهمیه بلیت رایگان و… قطع شده است و آن‌قدر ادامه یافت که نیروهای خدمات درمانی راه‌آهن علاوه بر قطع شدن تمام مزایا، حقوقشان نیز با‌‌ همان تعرفه سال ۹۰ داده می‌شود. از طرف دیگر خیلی از نیروهایی که روزمزد بودند، از تیرماه حق بیمه آن‌ها قطع شده است و هیچ پولی به تامین اجتماعی بابت حق بیمه این کارکنان واریز نشده است و نیرویی که ۲۸ سال سابقه دارد امروز بدون دفترچه تامین اجتماعی است. به همین دلیل در شهرهای کرمان، شاهرود، یزد، اصفهان، اهواز و بندرعباس به اسم این‌که این شرکت منحل شده نیرو‌ها نیز در حال تعدیل هستند.
در ماده ۲۱ سازمان خصوصی‌سازی کشور آمده است که اگر قصد واگذاری سازمانی را به بخش خصوصی دارید باید چند موضوع را مدنظر گرفت، اول آن‌که کارمندان باید اعلام رضایت کنند و دیگر آنکه تا زمانی که شرکت مادر ظرفیت خالی دارد نباید نیرو‌ها را واگذار کند، اما راه‌آهن از سال ۸۹ تا امروز ۴۰۰ نفر نیرو با عناوین مختلف سوزن‌بان، مانورچی و… در خراسان استخدام کرده است و حاضر نیست این نیرو‌ها را بازگرداند و حرفشان آن است که دولت می‌خواهد بدنه‌اش را کوچک کند و چون شما از طریق سازمان خصوصی‌سازی واگذار شدید دیگر نمی‌توانید برگردید.
در مقابل خبرنگار ایسنا که در محل حاضر شد ابتدا هیچ یک از مسوولین راه‌آهن پاسخگو نبود و همه کلا وجود چنین اعتراضی را منکر می‌شدند و مدعی بودند نه تجمعی و نه اعتراضی در کار نبوده است، و هم‌چنین مانع از ورود عکاس این خبرگزاری به محل و گرفتن عکس شدند. در ‌‌نهایت بشارتی مدیر روابط عمومی راه‌آهن خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه خراسان، نیز این خبر را به کل تکذیب کرد و مدعی شد که هیچ‌گونه اعتراض و تحصنی وجود نداشته است.
در تهران بیش از ۳۰ نفر از کار‌شناسان و کارمندان موزه‌های تهران در مقابل ارگ آزادی تجمع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت مالی خود شده‌اند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی طی ماه‌های گذشته حقوق بسیاری از آن‌ها داده نشده و هیچ مسئولی هم پاسخگو نبوده است.
موزه‌های تهران که زیر نظر ستاد مرکزی سازمان میراث فرهنگی بودند، چند سال پیش استانی شده و موزه‌های تهران هم زیر نظر اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران قرار گرفتند. کارمندان و کار‌شناسان که معترض به وضعیت مالی نابسامانشان شدند. بیشتر آن‌ها نزدیک ۱۴ و ۱۵ سال سابقه کاری دارند. گفته می‌شود که محمد حسین فراهانی، رییس میراث فرهنگی تهران به مقابل ارگ آمده و معترضان را دعوت به آرامش کرده است. او از کارمندان موزه‌ها خواسته به میراث فرهنگی تهران بروند تا در آنجا وضعیت مالی و حقوقشان مشخص شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر