۱۳۹۱ مهر ۳, دوشنبه

نابودی پیازکاران در سایه بی مهری های دولت


نداوم مشکل پیازکاران کشور که از مدت ها قبل نسبت به آن هشدار داده بودند تولیدکنندگان این حوزه را به مرز نابودی کشانده است.
 برای پی بردن به عمق فاجعه  دقت به این آمار کافی است که خبر می دهد ۳۰۰ هزار تن پیاز در جیرفت از بین رفته است. هم چنین میزان خرابی پیاز در استان سیستان و بلوچستان ، هرمزگان و کرمان حدود یک میلیون تن بوده است این در حالی است که بازارهای کشور با حمایت دولت هم چنان به روی پیازهای هندی  باز است و گرانی نرخ پیاز هم تداوم دارد.
فرج الله عارفی نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس در مورد گرانی قیمت پیاز به عدم حمایت دولت از پیازکاران و خراب شدن محصول کشاورزان  اشاره کرده و میزان خرابی های این محصول در استان های  مختلف را یادآوری کرده است.
به گفته او، به دلیل عدم تهیه بازار مناسب و نبود امکانات برای نگهداری محصولات کشاورزان، ۳۰۰ هزار تن پیاز در جیرفت از بین رفت.
از دیگر مواردی که این نماینده مجلس با تایید کیفیت بالای پیاز در جیرفت و دیگر بخش های استان کرمان در گفت و گو با سایت خانه ملت مورد اشاره قرار می دهد این است که سایر شهرها نیز در بازاریابی محصولات کشاورزی با مشکل مواجه هستند و  میزان خرابی پیاز در استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان حدود یک میلیون تن بوده است.
این در حالی است که به گفته او  اگر تولید این محصول حمایت می‌شد  الان می‌توانستیم با توجه به صادرات آن و بازاریابی درست کیلویی ۲۵ هزار تومان آن را بفروشیم.
عارفی افزوده : دولت به همراه بخش خصوصی کارخانه‌ای را برای استفاده از تولیدات بخش کشاورزی ایجاد کرده که به دلیل مسائل مالی هنوز تکمیل نشده است.
نکته قابل توجه در اظهارات این نماینده این است که این دسته مشکلات نه تنها تولید پیاز بلکه سایر محصولات از جمله مرکبات، سیب، خیار و هندوانه را نیز درگیر کرده است.
پیش از این نیز در خبرها آمده بود که حدود ۲۰ هزار تن پیاز فقط در دزفول به دلیل سهل انگاری برخی از مسئولان امر از بین رفته است، عباس پاپی زاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفته بود  “متاسفانه دولت پیاز را کیلویی ۱۰۵ تومان از کشاورزان خریداری می کند درحالی که قیمت تمام شده این محصول بیش از ۲۰۰ تومان است.” بنابرگفته نماینده دزفول پیازهای خریداری شده را در مدت طولانی بر روی هم تلنبار می ‌کنند تا گندیده شود و در نتیجه حداقل ۲۰ هزارتن پیاز از بین رفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر