۱۳۹۱ مهر ۵, چهارشنبه

بيشتر کارگاه‌های صنایع دستی مازندران در حال تعطیلی‌اند


معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران گفت: بيشتر کارگاه‌های فعال در حوزه‌ي صنایع دستی اين استان در حال تعطیل شدن هستند.
رحمت علیزاده در این باره گفته است: در گذشته، صنایع دستی مازندران به‌دلیل در دسترس بودن مواد اولیه، رونق خاصی داشت و مازندران در این حوزه جزو پنج استان برتر کشور بود. بيشتر تولیدات صنایع دستی استان شامل نمد، سفال، لاک‌تراشی، جاجیم و گلیمچه و در نساجی نیز چادرشب بودند كه در خانه‌ها استفاده می‌شدند؛ اما متأسفانه با روی کار آمدن تکنولوژی، صنایع دستی از رونق افتاد. البته در حال حاضر برنامه‌هایی در این زمينه در دستور کار است. در این راستا، مقرر شد رویه‌ي صنایع دستی تغییر كند، به‌عنوان مثال، نمد به‌شکل گل تزیینی و جاجیم الاشت به‌صورت کیف مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرد. برخی رشته‌های منسوخ‌شده از جمله نمد و جاجیم به‌روز و کاربردی می‌شوند و در این صورت، مورد استقبال بیشتری قرار خواهند گرفت.
وی با اشاره به این‌که دو رشته‌ي لاک‌تراشی و گلیمچه‌ي متکازین مازندران مهر اصالت یونسکو را رگرفته‌اند، گفت: 20 رشته‌ي صنایع دستی استان نشان ملی گرفته‌اند و قرار است در آبان‌ماه امسال جلسه‌ي داوری در شیراز برگزار شود. امیدواریم این آثار مهر اصالت یونسکو را بگيرند.
معاون صنایع دستی مازندران با بیان این‌که در حال حاضر مهم‌ترين مشکلات ما، نبود محل مناسب براي عرضه و فروش صنایع دستی است، افزود: بحث ايجاد بازارچه‌های صنایع دستی در سواحل، در دستور کار قرار دارد که در صورت اجرا شدن، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
 هشت‌هزار نفر به‌صورت رسمی و 60هزار نفر به‌صورت غیررسمی در عرصه‌ي صنایع دستی در حال فعالیت هستند.
وی با اشاره به اجرای طرح مشاغل خانگی در سال 90، گفت: با اجرای طرح مشاغل خانگی، بر حجم تولیدات صنایع دستی افزوده شد که به موازات این امر، لازم است بازارچه‌های عرضه و فروش محصولات صنایع دستی در نظر گرفته شوند. تا کنون 11 مکان براي ساخت بازارچه‌های صنایع دستی در نظر گرفته شده‌اند.
علیزاده با تأکید بر لزوم جلوگیری از ورود بی‌رویه‌ي کالاهای خارجی، اظهار كرد: این موضوع سبب وارد شدن خسارت به حوزه‌ي صنایع دستی می‌شود و به‌صورت جدی باید دنبال شود.
وی بيان كرد: درباره‌ تسهیلات ارزان‌قیمت حوزه‌ي صنایع دستی، در دولت دهم پرونده‌سازی شده، در حالی که هنوز عملیاتی نشده و این موضوع، صنایع دستی را با چالش‌هایی مواجه کرده است.
علیزاده با بیان این‌که برخی رشته‌های صنایع دستی در زمينه‌ي تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند، گفت: برخی مواد اولیه از كشورهاي ديگر تأمین می‌شوند که فعالیت‌های برخی رشته‌های صنایع دستی را با مشکل مواجه کرده است.
به گفته‌ي او، يك شرکت صادراتی قوی براي صادرات صنایع دستی در مازندران وجود ندارد. این امر در دستور کار معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران قرار دارد.
معاون صنایع دستی مازندران با اشاره به برگزاری دو نمایشگاه ملی و پنج نمایشگاه منطقه‌يی صنایع دستی در سال 90 در اين استان، بيان كرد: مازندران از این نظر، رتبه‌ي نخست را در کشور دارد و غرفه‌های این نمایشگاه به‌شكل رایگان در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد. همچنین مرکزی در ساری به‌صورت رایگان در اختیار انجمن صنایع دستی قرار گرفته است که هنرمندان به‌شكل رایگان می‌توانند تولیدات خود را در این مکان عرضه کنند.
وی با بیان این‌که در راستای حمایت از صنعت‌گران صنایع دستی، بحث بیمه‌ي هنرمندان در سال 90 اجرایی شده است، اظهار كرد: سال‌هاي سال در بحث تأمین اعتبار صنایع دستی مشکل وجود داشت و این امر در دولت دهم حل شد. اكنون سهم پرداخت دولت براي بیمه‌ي درمانی و بازنشستگی هنرمندان صنایع دستی، با هر حجم تولید، 20 درصد است. همچنين تا کنون یک‌هزار و 500 نفر از هنرمندان داراي شرایط تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.
او ادامه داد: در بحث حمایت از صنعت‌گران صنایع دستی، دستگاه‌های اجرایی مکلف شده‌اند یک‌دهم درصد اعتبارات عمرانی خود را براي خریدن اشیای هنری و صنایع دستی اختصاص دهند و مازندران یکی از استان‌های پیشتاز در این عرصه بوده است. پیش‌بینی می‌شود امسال 200میلیون تومان صنایع دستی توسط دستگاه‌های اجرایی خريده شود.
علیزاده با تاکید بر این‌که در حال حاضر میزان خرید صنایع دستی توسط گردشگران با توجه به حجم مسافران ورودی به مازندران رضایت‌بخش نیست گفت: باید در این زمينه فرهنگ‌سازی انجام شود. همچنین باید در كنار تمام مجتمع‌های گردشگري اعم از اقامتی و پذیرایی، فروشگاه صنایع دستی برپا شود که این امر، در رشد و توسعه‌ي صنایع دستی تأثیر بسزایی خواهد داشت.
او با اشاره به این‌كه معاونت صنايع دستي بايد بر قیمت و کیفیت کالاهای صنایع دستی نظارت داشته باشد، اضافه كرد: این امر سبب استقبال بیشتر گردشگران می‌شود که در صورت اجرا شدن برنامه‌ها، به‌طور حتم تحولی در حوزه‌ي صنایع دستی ایجاد خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر