۱۳۹۱ مهر ۹, یکشنبه

کش و قوس بر سر بیمه شهناز


خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی- شهناز سوزن‌دوز که عمری را برای هنر سنتی سوزن‌دوزی گذاشته، حالا درگیر و دار پروسه اداری سازمان میراث فرهنگی و تامین اجتماعی  استان سیستان و بلوچستان برای بیمه‌اش آواره شده است. او 5 مهر پا به 83 سالگی می‌گذارد در حالی که امسال هم تولدش را باز در آرزوی داشتن بیمه به سر می‌برد.
 
شهناز ایرندگانی، از سال 61 با سازمان صنایع دستی و بعد با سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری قرار داد رسمی داشته اما حق بیمه او از سال 61 تا 77 به دلایلی نامعلوم  به طور کامل پرداخت نشده‌است. در حال حاضر مسئولان اداره تامین اجتماعی سیستان و بلوچستان می‌گویند که باید این معوقه‌ها به مبلغ 30 میلیون تومان پرداخت شود. مسئولان اداره میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان می‌گویند که این میزان مبلغ زیاد است و آن‌ها این اندازه اعتبارات ندارند.
 
بر اساس این جدول مبلغ معوقه‌های شهناز از سال 61 تا 77 است
 
«محمدرضا رخشانی»، مدیرکل اداره تامین اجتماعی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با CHN درباره مشکلات بیمه شهناز می‌گوید: «این مشکل از چند سال پیش وجود داشته است. شهناز با سازمان صنایع‌دستی قرارداد داشته و این قراردادها موجود است. با این وجود معوقه‌های او پرداخت نمی‌شود.»
 
او می‌گوید که این مشکل از اداره  تامین اجتماعی نیست و اگر تا 5 ماه دیگر این معوقه‌ها پرداخت نشود، ما با توجه به مدارکی که داریم و قوانینی که در این زمینه وجود دارد، می‌توانیم از طریق دادگستری اقدام کنیم.
 
رخشانی با بیان اینکه تا کنون مکاتبات بسیاری با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری سیستان و بلوچستان انجام شده، تاکید می‌کند که ما اگر چه می‌توانیم از طریق دادگاه عمل کنیم اما امیدواریم که این مسئله به صورت مسالمت‌آمیز حل شود.
 
30 میلیون زیاد است!
در همین حال، گفت و گو با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، گویای ماجرای دیگری است. آن‌ها بر این باورند که مبلغ تعیین شده از سوی اداره تامین اجتماعی بسیار زیاد است و اعتبارات نیز به اندازه کافی وجود ندارد.
 
«مهدی اوکاتی»، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان به CHN می‌گوید: «تا کنون پیگیری بسیاری انجام شده‌است. با این وجود، اداره کل تامین اجتماعی مبلغ  30 میلیون تعیین کرده که این مبلغ بسیار هزینه بالایی است و با اعتبارات ما همخوانی ندارند.»
 
به گفته او، اداره کل میراث فرهنگی در حال رایزنی با اداره تامین اجتماعی است که از طریق بیمه هنرمندان اقدام کند.
 
اوکاتی با بیان اینکه از سال 61 تا 77 باید شرکت‌های صنایع دستی تسویه حساب می‌کردند و این ربطی به اداره میراث فرهنگی ندارد، می‌گوید: «شرکت‌های صنایع دستی باید با شهناز تا قبل از ادغام با سازمان صنایع دستی‌، قراردادهای‌شان را تسویه می‌کردند که این اقدام انجام نشده‌است.»
 
او همچنین می‌گوید که شهناز تمام وقت با اداره میراث فرهنگی همکاری نکرده و همکاری او به صورت پاره‌وقت بوده و برخی از روزها تنها 4 ساعت فعالیت برای او منظور شده‌است.
 
معاون صنایع دستی سیستان و بلوچستان اما در پاسخ به این سوال که مسئولان صنایع دستی شرایط کار هنرمندان را می‌دانند و حساب و کتاب آن‎ها مانند کارمندان رسمی نیست، توضیحی نمی‌دهد و تنها به گفتن اینکه بعدا با شما در این زمینه صحبت می‌کنم، اکتفا می‌کند.
 
به رغم همه گفته‌های مسئولان مربوطه، شهناز 82 ساله، دیگر تاب و توان ندارد. دستانش از کار افتاده و جسمش تحلیل رفته است و این روزها کارش این شده که هر روز برای پیگیری بیمه صنایع‌دستی از اداره تامین اجتماعی به اداره میراث فرهنگی و از تامین اجتماعی به صنایع‌دستی برود. او از این‌همه بی‌توجهی و بی‌مهری مسئولان خسته و دلتنگ است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر